Grüß gott vanuit Königsleiten

13 december 2015 - Zillertal, Oostenrijk

Hallo!!

Sind wir wieder! Stap 1 van het skilerarenavontuur is geslaagd!! Ik heb mijn ANWÄRTER!!! En ben officieel skilerares!!!

Maar om die Anwärter binnen te slepen moest er eerst hard gewerkt worden. Dinsdag 1 december kwamen we mooi op tijd aan in Kaprun, nog wat tijd om de Jugendherberge te bekijken, ski's te huren enz. Om 16u begon de eerste theorieles, de opleiding was echt begonnen. We kregen een mega dikke klapper met de theorie :o. Moet ik dit leren?? Pff Gelukkig groot lettertype met plaatjes tussendoor, ach het zal wel goed komen. Woensdag begon dan toch het echte skiën, 10 dagen lang!!

Hoe zag zo'n dag eruit: 7uur opstaan, hups kleren aan, naar de ontbijt zaal, om 8uur klaar staan voor de bus naar Zell am See, om vervolgens de les om 9uur te starten op het middenstation. Skiën tot ongeveer 14u (met tussendoor een half uurtje lunchpauze). Dan weer de bus terug, even douchen en uitrusten. En hup om 16u door naar de theorie les (die 1 tot 2uur duurde). Daarna direct als het buffet open was naar de eetzaal, hongerrrr. De avond was vrij. De eerste avonden tijd voor een drankje in de après-ski bar, de laatste om toch te studeren en een beetje bij te komen.

Een goed begin is het halve werk toch??? Dan moet je niet de eerste skidag op de verkeerde afgesproken plek staan Manon?? Waar hadden we ook al weer afgesproken (ik was nog samen met vele verloren anderen), ja ik weet het niet meer, middenstation? Nee daar is bijna niemand, misschien dan toch helemaal boven op de berg? Hmm nee ook niemand. Toch maar even bellen.. ow we hadden beneden afgesproken.. oeps.

Ach gelukkig maakte onze ausbilder Markus er niet zo'n probleem van, mazzel gehad. Deze dagen liepen we alle stappen door hoe je kinderen en volwassenen leert skiën, beginnend bij de begroeting zelfs. En zo van wennen aan de ski's, schuss fahren, pflug/bremsen, erste kurven, pflug drehen tot pflug steuern. En dan voor je eigen kunnen nog korte bochten skiën. De tijd dat we op de ski's stonden vlogen voorbij! De theorielessen waren een gevecht tussen slapen en wakker blijven. Gelukkig was ik altijd wakker als de 'belangrijkste' dingen werden verteld.

De 10 dagen waren zeker vermoeiend, de spierpijn is eigenlijk tot mijn verbazing geheel weggebleven! Wel had ik liever spierpijn gehad in plaats van de pijn in mijn tenen en voorvoet. Ik heb al 2 jaar mijn eigen skischoenen, maar die blijken 1 maat te groot te zijn. Daardoor schuif ik naar voren, en werd mijn voorvoet plus tenen afgekneld, waardoor te weinig bloed en veel pijn. Te veel om nog door te gaan op mijn eigen schoenen. Toch maar schoenen huren, doeiii geld...  Gaat snel zo met mijn (kleine beetje) geld, dure sport..

Maarrr de week overleefd met veel plezier en gezelligheid! Theorie makkelijk gehaald!! Woensdag had ik de Lehrerauftritt. Als leraar al voor het klasje staan (nu je eigen groepje) en oefeningen voordoen en uitleggen. Ook gehaald!!

Vrijdag was dan het afskiën. In 3 verschillende onderdelen: pflug drehen, pflug steuern, kurze radien. Je moest er 2 voldoende halen voor het officiële anwärter diploma, en dat is gelukt!!!!

Zaterdag met de taxi naar Königsleiten! NU begint het pas echt. Hier hebben die laatste dagen voor gewerkt. Wel weer een raar idee, omdat iedereen weer allemaal ergens anders heen gaat. Ik ga met 3 andere meiden naar Königsleiten. Königsleiten ligt op 1600 meter, dus hier ligt wél wat sneeuw. Lekker de piste op loopafstand en een mooi uitzicht als we uit ons skilerarenhuis naar buiten stappen.

Gisteren al het après-ski deel verkent, vandaag de pistes een beetje getest. Weer even lekker keihard racen, want dat hebben we de afgelopen dagen niet gedaan tijdens de opleiding; daar moest alles beheerst in pizza punt..

De komende dagen nog meer verkennen: het gebied, de eettentjes, de après-ski en het sfeertje een beetje proeven.

Nu heb ik zin in een warme douche, hopelijk is water zo weer warm. En hopelijk warmt het huis ook een beetje op de komende dagen, ik zit namelijk met een thermoshirt, ski pully en vest binnen??

Servus!!

1. Mien Luijten:
    28 december 2015
    Ha Manon
    Hoe is het in Oostenrijk? Hebben jullie nog wel wat sneeuw?
    En ook lieve kinderen in de les?
    Ben zelf met een breuk in mijn schaambeen terug gekomen uit Oostenrijk. Wel kunnen skiën maar de sneeuw condities waren helaas ook niet zo best. Gelukkig hadden ze in ons gebied voldoende sneeuwkanonnen aan het werk gezet anders was het waarschijnlijk helemaal niets geworden.
    We wensen je vanuit het bijna zomerse Meijel een goede rutsch en een gelukkig 2016.
  2. Manon Reinders:
    30 december 2015
    Hey Mien,

Met de sneeuwcondities is het redelijk goed hier, goede nep sneeuw. En in verhouding met andere gebieden is hier eigenlijk heel veel open aan pistes. Oeij je schaambeen gebroken, ongelukkig gevallen?

Ook een goede rutsch!